Branża kosmetyczna potrafi być bezwzględna. Mimo że chodzi tu o świadczenie usług, dzięki którym ludzie wyglądają i czują się jak najlepiej, za kulisami nie zawsze jest słońce i tęcza. Nieuczciwi pracownicy, szefowie wykorzystujący członków swojego zespołu, zastraszający menedżerowie, konkurencja grająca nieczysto, klienci sprawiający, że wizyty w salonie to piekło... rzeczywistość może być czasami okrutna i trudna do zniesienia.
Rozumiemy to. Podczas całej kariery zawodowej zdarzają się dni, kiedy masz ochotę podrzeć swoje prawo jazdy na kawałki (a potem ewentualnie je zjeść), spakować butelkę Prosecco i szczoteczkę do zębów i wyjechać na Bora-Bora. Chociaż z całego serca popieramy wypoczynek na pięknych plażach, poczekaj chwilę. Wdech. Wydech. Weź łyk świeżo zaparzonej kawy - i przyjrzyj się sytuacji.
Daj odpocząć swojemu umysłowi i ciału
Mówię poważnie. Stres jest jak kawa - w małej dawce pozwala się skupić i zmobilizować, ale nadużywany na co dzień może być bardzo niebezpieczny. Jeśli masz ochotę się poddać, to prawdopodobnie nie jest to jednorazowa sytuacja, która spowodowała takie odczucia - w końcu już od jakiegoś czasu żyjesz pod presją. Jeśli chcesz znów jasno myśleć, musisz odpocząć. Wyłącz telefon. Wyjdź na długi spacer. Pomyśl o wszystkim, tylko nie o pracy. Weź długą kąpiel. Daj sobie spokój z tematem do jutra. Naprawdę musisz się zrelaksować - wypoczęty umysł jest o wiele bardziej produktywny i lepiej radzi sobie z przetwarzaniem informacji.
Przypomnij sobie o wszystkich swoich osiągnięciach
Jeśli czujesz się przygnębiony, możesz zacząć czuć się winny - tak jakby wszystko, co się dzieje, było Twoją winą. W takich chwilach dobrze jest wziąć kartkę papieru i zapisać na niej wszystkie osiągnięcia, z których jesteś dumny. Spróbujcie sami - nawet najmniejsze rzeczy mają znaczenie. Pamiętasz komplementy od starszej pani, która była bardzo wdzięczna za udzielone jej leczenie? Takie ćwiczenie może dać Ci zupełnie nową perspektywę.
Bądź szczery wobec siebie
Zastanów się przez chwilę, czy nie pomyliłeś się w jakiejś sprawie. Czy zrobiłeś coś, co wymaga przeprosin? Przyznanie się do błędu nie jest powodem do wstydu. Przyznaj się do błędów, ale skończ z poczuciem winy. Przeproś, zadośćuczyń i zastanów się, ale nie rozpamiętuj swoich błędów. A jeśli uważasz, że nie zrobiłeś nic, za co powinieneś przepraszać, mów we własnej obronie. Nie jesteś nikomu nic winien. Bądź asertywny i nie pozwól, by inni obarczali Cię odpowiedzialnością za rzeczy, które nie są Twoimi problemami.
Przypomnij sobie, dlaczego tu jesteś
Na razie możesz mieć wrażenie, że nienawidzisz swojej pracy, ludzi w swoim miejscu pracy i całej branży. Ale w miarę odpoczynku zaczniesz widzieć rzeczy z innej perspektywy. Warto pomyśleć o tym, co sprawiło, że tak bardzo pasjonujesz się branżą kosmetyczną? Dlaczego chciałaś robić to, co robisz? Czy Twoim celem było sprawienie, aby ludzie czuli się lepiej we własnej skórze? A może dlatego, że uwielbiałaś kreatywność i wolność artystyczną, jaką daje ta branża? Czy nadal doświadczasz tych uczuć, czy też Twoja obecna sytuacja nie pozwala Ci już czerpać z tego przyjemności? To prowadzi nas do...
Znajdź prawdziwe źródło problemu
Po omówieniu wszystkich poprzednich punktów nadszedł czas na poważniejszą refleksję. Czy jesteś wystarczająco zrelaksowany, by myśleć jasno i bez uprzedzeń? Jeśli tak, ważne jest, aby naprawdę zbadać źródło kryzysu. Załamania emocjonalne są zwykle spowodowane wieloma czynnikami, ale zazwyczaj jest jeden powód, który sprawia, że kwestionujesz swoją przyszłość w branży. Może to toksyczne środowisko w Twoim salonie, spowodowane nierozwiązanym problemem, który wciąż wpływa na atmosferę? Może to ten jeden pracownik, który sprawia dyskretne kłopoty? Albo klient, którego postawa sprawia, że kwestionujesz swoje umiejętności?
Niezależnie od tego, co się dzieje, pamiętaj, że najważniejsze jest Twoje zdrowie i dobre samopoczucie. Jeśli jest to problem związany z zatrudnieniem, zastanów się nad zmianą personelu. Jeśli chodzi o problematycznego klienta, być może nadszedł czas, aby go zwolnić. Jeśli jakiś problem wciąż powraca w Twojej firmie, poszukaj sposobów, które mogą pomóc rozwiązać go raz na zawsze. Jeśli masz problemy z zarządzaniem salonem (od zagubienia się we własnych notatkach po absolutną katastrofę spowodowaną brakiem właściwej organizacji pracy i przydziału zadań), powinieneś przyjrzeć się bliżej cyfrowym asystentom, takim jak Versum. Oprogramowanie dla salonów fryzjerskich i kosmetycznych pozwala zarządzać, mierzyć i kontrolować wyniki działalności, dzięki czemu jesteś mniej podatny na przeżywanie prawdziwego kryzysu.
Może czas na przerwę
Kiedy problem jest głęboko zakorzeniony, możesz naprawdę potrzebować dłuższej przerwy. Czasami naprawdę trzeba spojrzeć na sprawy z dystansu, aby je przewartościować. Kilka dni lub tygodni z dala od firmy pomoże Ci zrozumieć, co naprawdę w niej kochasz, a co chciałbyś zmienić.
Znasz już odpowiedź
I tu dochodzimy do prawdy. W głębi duszy znasz już odpowiedź - i powinieneś posłuchać swojego przeczucia. Jeśli masz wrażenie, że nadal kochasz to, co robisz, ale są rzeczy, które sprawiają, że jesteś nieszczęśliwy, zacznij nad nimi pracować. Spróbuj ponownie odnaleźć swoją motywację. Może nadszedł czas, aby wprowadzić nowe rzeczy do menu salonu, wziąć udział w dodatkowych kursach lub przeprowadzić solidny rebranding? Jeśli jednak próbowałeś rozwiązać wszystkie swoje problemy, ale wydaje Ci się, że magia zniknęła i nie masz już serca do tego, co robić - nie wstydź się do tego przyznać. Twoje dobro zawsze ma najwyższy priorytet.
Dla tych, którzy nadal chcą walczyć o swoje marzenia - odpocznijcie, wróćcie ze świeżym umysłem, przemyślcie strategie biznesowe, popracujcie nad swoim podejściem i znajdźcie sobie pomocnika, na którym możecie polegać. Twoja pasja do prowadzenia niesamowitego miejsca jest warta tego, by o nią walczyć. Rób to ramię w ramię z cyfrowym asystentem.
Wypróbuj Versum za darmo
[Ogółem: 1 Średnia: 5/5]Spis treści
- Daj odpocząć swojemu umysłowi i ciału
- Przypomnij sobie o wszystkich swoich osiągnięciach
- Bądź szczery wobec siebie
- Przypomnij sobie, dlaczego tu jesteś
- Znajdź prawdziwe źródło problemu
- Może czas na przerwę
- Już znasz odpowiedź