img

Kiedy możesz (i powinieneś) odmówić obsługi

Właściciele salonów piękności wciąż debatują nad tym: czy kiedykolwiek powinieneś odmówić wykonania usługi, a jeśli tak, to w jakich okolicznościach jest to w porządku? Czy klient powinien być zawsze królem (lub królową), dopóki płaci za zabieg? Czy powinieneś wysłuchać wszystkich próśb swoich klientów, bez względu na wszystko?

Tak naprawdę, Twoim obowiązkiem jest świadczenie usług tylko wtedy, gdy możesz być pewien ich wyniku. Musisz zrozumieć, że istnieje ogromna różnica pomiędzy nielegalną dyskryminacją (odmową wykonania usługi ze względu na wiek klienta, orientację seksualną, tożsamość płciową, płeć, płeć interseksualną, rasę, religię lub niepełnosprawność) a braniem odpowiedzialności za zdrowie i dobre samopoczucie klienta, a także bezpieczeństwo i reputację Twojej firmy. Kiedy należy odmówić obsługi i dlaczego powinieneś nauczyć się robić to częściej?

Wskazówka: Czy potrzebujesz wskazówek dotyczących pisania podręcznika procedur dla Twojego salonu? Pobierz tę listę kontrolną, a nie pominiesz żadnej istotnej informacji.

Kiedy może to narazić Twojego klienta na niebezpieczeństwo

Najbardziej oczywistym przypadkiem jest sytuacja, w której dany zabieg może wpłynąć na stan zdrowia klienta lub odwrotnie - stan zdrowia klienta może mieć nieoczekiwany wpływ na wynik zabiegu.

Alergia lub nietolerancja jakiegokolwiek rodzaju

Reakcje alergiczne to nie żarty. Chociaż występują rzadko, mogą być bardzo poważne (rozległe obrzęki, wymioty i omdlenia), a nawet śmiertelne (problemy z oddychaniem). Zanim rozpoczniesz jakiekolwiek leczenie chemiczne, dobrze jest wykonać test skórny. Ważne jest również, abyś zapisał wszystkie przypadki wcześniejszych reakcji alergicznych u klienta w rejestrze klientów Versum, abyś mógł zachować szczególną ostrożność podczas przeprowadzania nowego zabiegu dla tego konkretnego klienta.

Stan zdrowia

Wiele zabiegów upiększających (takich jak peelingi chemiczne czy makijaż półtrwały) ma liczne przeciwwskazania i wymaga podpisanego formularza, aby mogły być wykonane. Wynika to z faktu, że stosowane produkty zawierają składniki, które mogą mieć negatywny wpływ na stan zdrowia klientki - lub że stan zdrowia klientki może mieć wpływ na efekt końcowy.

Doskonałym przykładem będzie tutaj wykonanie makijażu semi-permanentnego w czasie ciąży, gdyż dotyczy to obu przypadków. Po pierwsze, może to być niebezpieczne dla klientki - mimo, że pigment używany w microbladingu jest klasy medycznej, nadal zawiera śladowe ilości substancji chemicznych, takich jak tlenek żelaza i nikiel, nieszkodliwych dla dorosłych, ale potencjalnie niebezpiecznych dla płodu. Po drugie, brak równowagi hormonalnej może spowodować, że kobieta w ciąży będzie bardziej krwawić podczas microbladingu, powodując rozcieńczenie pigmentu - co może zepsuć cały efekt. Obie te sytuacje są niezwykle niefortunne zarówno dla klientki, jak i usługodawcy.

Powinieneś zawsze umieszczać na swojej stronie internetowej przeciwwskazania do wykonywania każdej usługi, a w przypadku tych najbardziej ograniczonych, prosić klientki o podpisanie formularza. Zadbaj o dogłębną konsultację, wyjaśnij dlaczego wymagasz podpisania takiej umowy i jakie są potencjalne zagrożenia wynikające z nieuczciwości.

Jeśli nie jesteś pewien, czy czyjś stan zdrowia może dyskwalifikować go od uzyskania usługi, to jest całkowicie w porządku, aby poprosić o jego lekarza - lepiej bezpieczne niż żałować - i jest w stanie uczciwie przyznać, że nie masz wiedzy w tej sprawie jest naprawdę dojrzałą rzeczą do zrobienia.

Wiek

Wiele usług nie jest przeznaczonych dla osób niepełnoletnich i są ograniczone do wieku 18 lub 16 lat. Niektórzy właściciele salonów zezwalają nastolatkom na ich wykonanie pod opieką rodziców - należy jednak pamiętać, że wielu producentów kosmetyków wprowadza ścisłe zasady dotyczące wieku powyżej 16 lat, w przeciwnym razie ubezpieczenie jest nieważne.

Ogólnie rzecz biorąc, paznokcie, włosy i skóra dzieci nie są w pełni rozwinięte, a zatem są bardziej podatne na uszkodzenia i powikłania. Wątpliwe jest również, czy osoba niepełnoletnia powinna podejmować decyzję, która może mieć dla niej długotrwałe skutki (np. wybielanie lub trwała koloryzacja). Prawo rodzica do podjęcia takiej decyzji w jego imieniu jest jeszcze bardziej wątpliwe. Możesz odmówić wykonania usługi stwierdzając, że nie masz pewności co do wpływu, jaki usługa może mieć na osobę niepełnoletnią w dłuższej perspektywie.

Gdy klient okazał się niewiarygodny

Nie tylko zagrożenia bezpieczeństwa mogą powstrzymać Cię przed spełnieniem życzenia klienta. Powinieneś również pomyśleć o swoim biznesie, ponieważ nie każdy klient jest klientem, którego warto mieć.

We wszystkich wymienionych poniżej przypadkach należy pamiętać o trzech rzeczach:

  • Po pierwsze, aby uniknąć sytuacji, w której klienci stwierdzą, że zostali potraktowani niesprawiedliwie, powinieneś zapisać swoje dokładne podejście do danych przypadków w polityce swojego salonu. Ogólnie rzecz biorąc, chcesz uniknąć sytuacji, w której istnieje możliwość interpretacji przyczyn odmowy obsługi. Zapisz swoje zasady, trzymaj się ich bez wyjątków i zawsze odwołuj się do nich przy wyjaśnianiu przyczyn odmowy.
  • Po drugie, zawsze powinieneś być przygotowany do przedstawienia dowodów potwierdzających przyczynę odmowy.
  • Wreszcie, upewnij się, że śledzisz historię wizyt swoich klientów - zarówno dla potencjalnych dowodów, jak i po to, aby móc stwierdzić, czy dany klient jest notorycznym bywalcem salonów. Ewidencja klientów Versum będzie do tego idealna.

Historia późnego odwoływania wizyt i/lub niestawiania się na nie

Możesz odmówić usługi klientowi, który odwołał wizytę zbyt późno lub nie pojawił się w ogóle więcej niż jeden raz. Używając Versum, możesz odnotować każdy przypadek późnego anulowania spotkania lub nie pojawienia się klienta w rejestrze klientów.

Próby wyjścia bez płacenia, oczernianie Twojej firmy w sieci i inne przejawy braku szacunku

Jeśli miałeś przypadek kradzieży usługi (klient odmawia zapłaty za wykonaną usługę), klient szkalował reputację Twojego salonu w sieci lub celowo robił cokolwiek innego, co mogło zaszkodzić Twojemu biznesowi, możesz odmówić wykonania usługi. Pamiętaj, aby robić zrzuty ekranu i zapisywać nagrania z kamer bezpieczeństwa (jeśli takie posiadasz), aby mieć potencjalne dowody.

Przypadki bycia nieuczciwym

Jeśli ktoś podaje Ci fałszywe informacje na temat swojego stanu zdrowia oraz historii włosów, paznokci lub skóry, mimo że poinformowałeś go o potencjalnych konsekwencjach takiego zachowania, naraża Cię na niebezpieczeństwo. Musisz być jednak bardzo ostrożny odmawiając usług z powodu takiej nieuczciwości, ponieważ bardzo trudno jest zebrać dowody.

Gdy klient łamie prawo lub zasady obowiązujące w salonie

Wreszcie, masz prawo powiedzieć "nie" każdemu klientowi, który próbuje zmusić Cię do postępowania wbrew prawu lub zasadom obowiązującym w Twoim salonie.

Nieodpowiednie zachowanie

Nikt nie może obrażać, szantażować lub nękać Ciebie, Twoich pracowników lub innych klientów. Oczywiście, najlepiej jest zawrzeć informacje na ten temat w regulaminie salonu, jednak nawet bez tego masz prawo poprosić sprawcę o opuszczenie salonu. Jesteś również prawnie zobowiązany do odmowy przyjęcia i obsługi osoby nietrzeźwej.

Ignorowanie zasad obowiązujących w salonie

Jeśli zasady obowiązujące w salonie zostały odpowiednio spisane i wyeksponowane, a jeden z klientów świadomie je łamie, również możesz odmówić mu obsługi. Pamiętaj jednak, że Twoje zasady nie mogą stać w sprzeczności z prawem - upewnij się więc, że nie są one dyskryminujące. Polityka zakazu wprowadzania dzieci jest tutaj wyjątkiem, ponieważ nie prosisz rodziców, aby nie wpuszczali dzieci do salonu z powodu dyskryminacji ze względu na wiek, ale z powodu zagrożenia dla zdrowia.

Odmowa obsługi nie jest przejawem Twojego lenistwa, arogancji czy tchórzostwa. Wręcz przeciwnie - udowadniasz, że naprawdę dbasz o swoich klientów, przedkładając ich zdrowie i komfort nad swoje aspiracje finansowe. Nigdy nie wstydź się poprosić najpierw o opinię lekarza lub odmówić usługi, jeśli nie czujesz się z tym komfortowo. Jednak, aby cały proces był zgodny z prawem, bądź świadomy swoich praw, spisz politykę swojego salonu i upewnij się, że gromadzisz wszystkie potrzebne dane w swoim systemie Versum. Zdobądź darmowe konto tutaj!

Wypróbuj Versum za darmo

[Total: 8 Średnia: 4.4/5]

Spis treści

  • Kiedy może to narazić Twojego klienta na niebezpieczeństwo
    • Alergia lub nietolerancja jakiegokolwiek rodzaju
    • Stan zdrowia
    • Wiek
  • Gdy klient okazał się być niewiarygodny
    • Historia późnych odwołań i/lub niestawiennictwa
    • Próby wyjścia bez zapłaty, szkalowanie firmy online i inne przejawy braku szacunku
    • Przypadki bycia nieuczciwym
  • Gdy klient łamie prawo lub zasady obowiązujące w Twoim salonie
    • Nieodpowiednie zachowanie
    • Ignorowanie zasad obowiązujących w salonie.
Zapisz się do newslettera Politykę prywatności można przeczytać tutaj.

Justyna Grzyb

Redakcja djokovic.pl

Zobacz również