img

Skąd wiesz, jakie są potrzeby Twoich klientów i jak je zaspokoić? Niektóre strategie i zalecenia

  1. Strona główna
  2. Blog AgendaPro Estetyka
  3. Skąd wiesz, które są ...

Zrozumienie, czego chce Twój klient i bycie cały czas o krok przed nim, to jeden ze sposobów, aby stać się jego ulubioną firmą. Możliwość zaspokojenia potrzeb klientów w każdym momencie to strategia biznesowa, która nie ma sobie równych. Jednak, aby sprostać tym oczekiwaniom musimy wiedzieć jak je zidentyfikować.

Jak każda dobra strategia, poznanie potrzeb klientów wymaga procesu badań i analiz. Usłyszenie od źródła informacji, w tym przypadku od Twoich konsumentów, ich pragnień, potrzeb i motywacji przy zakupie jest niezwykle cenną informacją. Ze swojej działalności powinieneś zadać serię pytań, które pozwolą Ci zorientować się, skąd biorą się potrzeby Twoich nabywców.

Potrzeba to to, co Twój klient potrzebuje zaspokoić i dlatego przychodzi do Twojego sklepu. Oczekiwania to to, co klient wyobraził sobie na temat Twojej firmy, produktu, usługi czy nawet obsługi klienta. W tym artykule porozmawiamy o tym, jak poznać potrzeby swoich klientów i jak je zaspokoić:

Zidentyfikuj źródło potrzeby

Aby przewidzieć, czego potrzebują Twoi klienci, musisz najpierw określić, skąd pochodzą. Dlatego należy zadać sobie pytanie, skąd bierze się potrzeba konsumpcji mojego produktu lub usługi. W grę wchodzi tu wiele czynników, czy Twój produkt rozwiązuje unikalny problem, jest konkurencyjny cenowo, czy jest bardzo wygodny. Na przykład, jeśli sprzedajesz zabiegi na twarz, prawdopodobnie rozwiązujesz potrzebę nawilżenia skóry lub być może atakujesz chorobę, taką jak trądzik.

Innym przykładem może być, jeśli jesteś jedynym sklepem dla produktu lub usługi w danym obszarze miasta, twoi klienci prawdopodobnie przyjdą do ciebie ze względu na wygodę. W przeciwnym razie musieliby podróżować w inne rejony, a łatwiej jest po prostu przyjść do Twojej firmy. Być może zaspokajasz kilka potrzeb jednocześnie. Być może klienci przychodzą do Ciebie ze względu na skuteczność Twoich usług, ale masz też najbardziej konkurencyjne ceny na rynku.

Proces ten można przeprowadzić za pomocą kilku różnych mechanizmów, ale jednym z najskuteczniejszych sposobów jest bezpośrednie zapytanie klienta, jaka jest motywacja, która sprowadza go do Twojego biznesu i jaką potrzebę zaspokajasz.

Najbardziej podstawową potrzebą klienta, ogólnie rzecz biorąc, jest uzyskanie produktu o niskiej cenie, który spełnia określoną funkcję. Teraz wysiłek sklepu musi polegać na zaspokojeniu tej potrzeby, a także na daniu im powodu do powrotu po zaspokojeniu początkowej potrzeby.

Podejście do klienta

Niezależnie od tego, czy są to ankiety, wywiady czy grupy fokusowe, niezbędna jest wizja klienta. Można to zrobić poprzez dość proste pytania. Na przykład: dlaczego wybierają Państwo nasz lokal? Co jeszcze chcieliby Państwo znaleźć w naszej działalności? Czego oczekują Państwo od naszej działalności? Dzięki tym trzem pytaniom masz już wiele informacji o potrzebach klientów, ich aspiracjach i na tej podstawie możesz stworzyć nową strategię.

Idealnie byłoby, gdybyś mógł zaoferować coś w zamian dla tych klientów, którzy biorą udział w procesie badawczym. Mogą to być kupony, zniżki, szansa na wygranie nagrody. Idealnie byłoby, gdyby istniał element, który zachęca ich do udziału i udzielenia Ci najbardziej szczerych odpowiedzi.

Podejmowanie działań

Kiedy masz już informacje o swoich klientach, wiesz jaką potrzebę rozwiązujesz i jakie są oczekiwania Twoich klientów, możesz zacząć zastanawiać się jakie zmiany wdrożyć w swoim biznesie, aby zapewnić swoim klientom najlepsze doświadczenia w Twojej firmie. Od dostosowania istniejących wcześniej usług do zidentyfikowanych potrzeb po wprowadzenie nowych usług spełniających oczekiwania Twoich klientów.

Koniecznie po wdrożeniu zmian, które sprawią, że wizyta w Twoim sklepie będzie niesamowitym doświadczeniem, zakomunikuj to swoim odbiorcom. Czy to poprzez ogłoszenia w mediach społecznościowych, e-mail czy baner w Twoim sklepie. Musisz dać im znać, że ich słuchasz, cenisz ich i modyfikujesz swój produkt lub usługę tak, aby zaspokoić ich potrzeby.

Prowadzenie firmy to znacznie więcej niż sprzedaż produktu. Chodzi o rozwiązywanie problemów, zarządzanie oczekiwaniami i ograniczanie przeszkód. Niezależnie od tego, czy sprzedajesz ubezpieczenia na życie, czy suknie ślubne, potrzeby Twoich klientów są wyjątkowe i mają duże znaczenie przy podejmowaniu decyzji o tym, gdzie zrobić zakupy.

Artykuły powiązane

  1. Jak stworzyć protokół obsługi klienta, który sprawi, że klienci Cię pokochają i będą wracać?
  2. Przykłady skarg i zażaleń klientów
  3. Stwórz pytania do badania satysfakcji, które faktycznie pomogą Ci podjąć decyzje.

Justyna Grzyb

Redakcja djokovic.pl

Zobacz również